ASA TRINTY SHORZWAVE (SLTIR OCTOPER !é4

LT =]

World War IT "Risck" Radio Merations

The idea of "plgak™ clandestine stations is that anyone who
falls for the deception will believe he is hearing broadcasters
who are on his side and are risking their l1ives to get their
TesRage acrocs, For example, in WW-II, if Germany said, "This
ig Berlin egpeczking: You'd better make Dzace how,"” the aversge
Americar or Englishman c-uldg ~ogizally infer that the KNamis recommended peace beckuse
1t would be a good thing for Germen -  But hearing the same “hing from a speaker whom
he belisvad 4n be tramsnitting sceretly in defiance of the Ce:man authorivies, he might
assume the speaker belifeved it a good thing for Englund or America. The lengths to
which some of these "black®-stations went to convince thsir audiences of their "genul ne—
Dess" were zrazing, 4 s A

~They cropwed up all cver Burope and Asia during the war. Italy had its anti=-fascist,
"Libertad Milaw,t France, itz YRadio Corse Libre,” Ulster, its senret Irizh Republigan
station. ZEven the U.S, was supposealy the target cof a clandestine station relisbly
reported to have beea dizesvered on ths wast ¢rast, breadcasting wro- Japanese propaganda

The Goermans mzde excoilent use of a Fronch langrage s%=tica in early 1940 which,
aneng owher thinzs. ahiez-ted to pronoie pacifiszt sentiment ia France ang interfere
with the presecviicn of the war. Tale station seerad +0 be crlled oth Radio Humanite,
after the then swrpreszed French comavnist daily, and "La Voix de la Paix," = - -

Run by the German ryogagenda ministrr undsr ths puisa cf an jlliecit servize ‘being
Put out by a lerge underground orgasnization of Frenchren, it played up grievances and
fears and sought to vrdsrmine Freneh rorale. The German high command lzter thought it
had played a rolsg effectively and cfficially thanked the propaganda ministry and the
staff of the Gormen nationel radio, Leizhcrundfunk, for their SUpPpPoTt. | 2

Following the Gemmen invagion cf Rusaiz, 8 gelf=~styled Russian Freedonm Station,
German controlled, uresd Rusmian Peegants not to destroy their crops and stores. -

Ever egince the war began, myEtETian33vaices, susposedly trensmitting from within
Nagzi-held werritory, ware picksd Up by monitors. Cune such claired o be broadcasting
frem epavinant hovces in Frague, eazh day fiom a differsit locatlon, Another said it
originated in northemrn Nerey,. ancther from Hungary, gevaral from Holland and two or
more each from Austria and Bavaria. In the fall of 1943, yat another French Freedom
sbation, vhich signed on with <he f1rct six rotes of Le Marssil aisey was heard on
frequencies in the 3L aad 40 meter Dands. If any of these shations wore actvally
operated by true patriots from within cecvpied Furcpe, and this scems most uniikely,
they would have beer zuicide venvures cince existing directicn finding gear made it -
pogsitle for Gostana Yechnicians to track down the whareahcitts of the bootleg trang-
mitters. It can be arsumed thet these gtations which rretended to be anti-Nazi, were
really Germzn controlled "black! stations, | -

Stations rteoanad to English sudien-es from fermany will be treated in & later articla,
Besides thege; others wvera eimed ab the British oversesas emtre . T

A gtaticn callad Radio Free India wan in'fa:t, broadcasting from the Berlin arca,
and apparently later used transmitterz in occupied Holland., Also of CGerman origin was
& gtation cailed YAnszae Tetoon, irtended for Australian and New Zesland listanerﬁy_

An outlet with the curious name of "Debunk," lceated in Gernany, made scurrilous
charges that the U.S. Army was riddled with corruption, This task was given to an
Inglishesnazaking annovncar of the German redioc sSaff who ugsed the name Jce Scanlon in
the spring of 1942. Secanlon was actually a fictitious nama ang probably was; inmfact,
the announcer Otto Koischwitz, whe also broadcast other propaganda programs for the
Heich under +he nepe, "Mr. J,X.M | o : g g

”Dehuﬂk“'t:ied.tﬂ glve fmcrican listeners the imprecsion that they were hearing an
outlaw shation cperated from +he Nidalowest, whose purnoce was to “tell the -truth about
the war and the Roosevalt earinisiration." When it first wemt on the air, "Debunk"
went to great lengths to make its listeuers believe it crigirated in the central part

£l : (Continued next page) @ -

ale



NASA_FRENDT _ _ e e _SHORTHAYE GIEFR _ _ _ o v — — — = — ~OCTOBFR_'66_
BLACK RADTO {Continued) = of the U.S. TIts announcers made their accents as "twangy"

as they could, opened with & few bars of the "Star Spangled Banner," and announced

the time o3 Central Standsard. '

Among leoter efforts by ths Nazis to exploit "black" radio stations were the creations
of three ostensibly clandestine transmitters designed to interfer with the Allied
offensive in North Africa. These stations were "Brazzaville Two," which was supposed
to be a Fighting French outlet in Africa; the "Voice of Truth," and "Radio Patrie,!
all of them really broadcasting from German controllied France OT Ttaly.

"Brazzaville Two" was deaigned to be confused with the authentic I'ree French station
broadcasting from Brazzaville, French Fjuatorial Africa, It issued contradictory. orders

sppealed to French solciers fighting on the Allied side, and abttacked the U.S. -
' The "Voice of Truth" went on the air to Africa with a strong anti-Semitic lina for tuc
purpose of creating animosity between Arabs and Jews. This atation, probably located
in Vichy France, paraded as an autbentic Arab mouthpiece. - -

Fake freedom stations were used by the Germans with increasing frequency after 1941,
Afghanistan was a favcrite site for them, s Axis agents and even diplomatic missions
wera sble to work thers without interference. :

Thess stations, usueily not very pcwerful and not designed to carry very far, broad-
cast falae news ivems againct Britein and the U.S., in order to influence rural. areas
of Northwest India, Iran, Ilrag and Arsbia.

Radioc Himslaya, which ostensibly was operating eecretly from New Delhi under British
noges, actually criginated in Rome. The Free Egypt station was also probsbly Ttalian
based. .Radio India Irndspendence broadcast from Telgyo.

To support Rommsl!s Horth African campaign, German authorities in 1942 set up an..
expensive operabici known as Radio Free Arabia., It was expensive because broadcasting
talent that could spezk Arabic was herd to find in Berlin. There were few who ware
fluent and with the different govermment ministries bidding fer their language
services, they wars exvensive to hire. Yet the German ministry of propsganda was
convinced it wos worth the effort and expense because it had been advised of the
tremendous effect the spoken word had in Aretbic countries.. -

(Digesied from "The Histery of Clandestine Radio Operations,”
a D¥plorer Radio Association publication.)



