NASWA FRENDX SHCRTWAVE CENTER JUNE 68

*__'-'—'-—F--———--I—-—-—---——-—--—-—u—-q-l-p—-_——il—-li—h——l—---l--dl—-_--m--_

CLANDESTINE CORMNER

PEYK E IRAN

Moscow recently accomplished what the mysterious gammer,
which gained fame as the “Kiss Me Honey" station, could not
do in five years...close down the clandestine communist station,
Peyk e Iran.

According to a "Radio Liberty Dispatch,"™ authored by

; Christian Duevel, issued Mar. 1, "a curt, but intriguing
apnouncement by the 'clandesting' Voice of the Iraqi People, which is operated by the
Iraqi CP (communist party) in exile and believed to have its transmitters in Bulgaria,
said in its Arabic broadcast on Feb. 24, that as of next Tuesday (Feb. 27) the Voice
of the Tragqi People is compelled to suspend its transmissions temporarily.”

. The Voice of the Iraqgi People is known in its Arabic transmissions as Saut-ul-Sha‘
abl Iragi, ard in the Kurdish language (to Iran) as Peyk e Iran (The Iranian Herald).

. As recently as January, the station operated con 11,693 ku/s,, plus frequencies in
the 26 and 31 meter bands., It was also reported on 17,660 ke/s, early this year. It
signed on at 1355 GMT, as Peyk e TIran, in Kurdish to Iran. It switched to Arabic under
the Saut-ul-Sha‘aba Iragi name, for Iraq, at 1400, and then to Kurdish for Iraqi
audiences, under the same name at 1415. From 1430 to 1810, it broadecast, variously -
in Persian, Kurdish and Azerbai jani, for Iran. Arabic programs for Irag continued
pntil 1840 GMT sign off. Tt announced an address in Sweden, Box 4176, Stockholm, L,

Peyk e Iran long had been badly jammed by a station, suppesedly in Iran, which
gained fame for repeatedly playing a brief portion of the record, #Kiss Me Honey."
Later, the jammer used other records to block the clandestine station. These ineluded
a Beatles' disc, and more recently, "My Blue Heaven," and other melody fragments.

Independent sources agree with Duevel's contention that the Tranian/Traqi station
broadcasts from the Sofia, Bulgaria area, though some reporters contended the transmitter
location was in East Germany., . ;

Duevel's paper quotes a Fezb. 26 broadcast in the Kurdish service: "is of today and
until an unknown date, the Voice of the Tragqi People will cease broadcasting...You
certainly remember the black clouds which covered our country, Irag, some five years
280« A bunch of criminals, bloodthirsty traitors (sic)...seized power in our: country
on Feb, 8, 1963 ard stained Irag with the blood of its brave sons...In those dark days
the Voice of the Iragi People started broadeasting and proclaimed the just voice of
the Iraqil people to the world. Now, five years later, the situation has changed.
Members of the clique have destroyed each other, the Iraql people have regained their
strength, and the Kurdish people are flying the flag of their liberation movement
throughout Kurdistan and are insisting that they will not lay down their arms until all
national aspirations are achieved. Our Iraqi Communist Party has regained its power
and has entered the field of struggle...Dear citizens, under such encouraging conditions
we musi say goodbye for good reason. The feared gap which might have appeared by the
¢essation of the Voice of the Iraqi Communist Party for some time, especially since it
has purged its ranks of opportunists and troublemakers..." \

Duevel says, however, "It is thus clear that the Iragi CP broadcasting station is
not just suspending its transmissions temporarily, for technical or other reasons, but
has been closed down definitely. The nostalgic and regretful tone so discernible in
both announcements suggests that the Tragi CP leaders themselves are unhappy about this
development. The orders must have come from Moscow, and there was nothing they could
do but obey.®

“The reasons given by the Voice of the Iraqi People for discontinuing its broadecasts,
viz. the "changed situwation" in Irag, do not seem convineing in the light of its
own earlier broadcasts. Thus, only a few days before the news of its closing down,
the broadcasting station had transmitted in full a resolution adopted by the Third
Iragi Communist Party Corference held in Januarv of this year. IL presented a
picture of an Iraqi regime which engaged in “c-vtinuous aggressive acts against the
Kurdish people® and is “"erushing the peoplefc “imocraey by force,” "ecollaborates with
imperialism™ and has aetually placed itself %outside the national liberation camp’s




NASWA FRENDX SHORTWAVE CENTER JUNE 68

=R T o o e o o O s e e e maw S G mES S Eme M S RS e S e e e e e S s S

CLANDESTINE CORNER (Continued)

struggle against imperialism and Israel.," It is only logical that the contradictions
between the anti-regime attacks on the Iraq government by the clandestine station and
Moscow's official line, which supports Iragq, and the Arab nations, could not be
maintained indefinitely without becoming counter productive and self-defeating in the en
So the Voice of the Iraqi Feople had to be silenced for the time being, to be
reopened, to be sure, when Soviet foreign policy changes. The decision may well
have been a difficult one in wview of the strong pro-Peking leanings that are known
-To exXist among an apparently substantial section of the communist rank-and-file in
Iraq itself. The "Voice" was certainly effective in counteracting these pro-Peking *
tendencies, Moscow could have toned down the anti-regime content of the "Voice®
‘broadcasts so as to placate the Iragi government. But that would have merely helped
the Peking faction in Iraq since it would have been interpreted as proof of the
"treason™ of the pro-8oviet Iraqi CP leadership in exile,

.+.data by B.T. Goldman with addition:




