The TNTERNATTONAL BROADCAST MEMO/January 1973
Edit?d:by;:C;M;StanburyLII5 Box 2184 Crystal Beach, Ontario
YIRTNAM CLANDESTINE -~ . SWNS Correspendent H.Rehert Bundy

reporting from the Caroline:Islands notes "U.S.scare tactics in Vietnam
seem to-be scaring up more Voice.of Vietnam XMTRs. ' The disappearance nf

spme- XMTRs -and .non-disappearance- of others ‘leads to interesting speculation

on just-where these XMTRs are actually located.....Recent UiS.hmamhing
raids (on Hanoi - CMS) tend to support theery that VoV XMIRs are located
elsewhere -~ Cambodia?".. Bob then provides us with the follewing frequency
bK frequency summary (all channels subject -to driftlds .
4LOO ~ VeW-Foreign Svc.w/Japanesm from 1430, new freg.noted XIL/25 //4550
//7040/ /7798 //10040/7/10073//12030. Nnt audible XII/30.

4550 Alse a new freq, monitored at 1412 XII/25. Nnt audible XII/30 hut
ard XII/31. . S S ‘

6203~ . V.of Pathet noted back on this channel (formerly 6139) XIL/3L
after week!s silence (other frequencies are 4660////7313//(under

" R.Peking's F8)7480) . : . - .

7015 V.of FUNK (Cambodian VC) silent here far ahmut a week as of XIL/30

7040  New VoV F8 channel first neted XII/22&23 w/Bng (prisoner of war
tapes etc.) 2258 follerwed by Lar/Khmer/Thai type language. Hrd
XI1/25 until X&X 1600 5/0ff //(see 4OL0). -

7080 VoV F8 first hrd XII/30 w/Bdg at 1300 //7040//7800//1005%0//10073.

vL16 VYiet Cong's Liberation Radio home svc.silent this channel XIT/30
only. ' S ‘

X7462 see 9715, ' '

7510 VoV off this channel as nf XII/25 and still silent here as of
X11/30. S

7545 See 10015. ;

9715  New umidentified Viet clandestins first nmted an-7416 (logged by
California BWNS Cnrrespendent Steve Kamp at 0957 S/0n XII/3} also
found here at XII/18,

7800 New VoV FS channel (varies hetween 7798 and 781L4) may replace
15018, Monitored XII/20 & 21 w/Japanese at 1230 « 1K3
1500. No sign of Lantian hrd 7814 in July & August.

9838 VoV monitored here XII/15 & 17; Mmstly in Vietnamese 2100-1100
//10120, after 1100 .//7510 and in Khmer most of the time. IDs on
half hour always mention Hanmi. Off the air XII/24 and still
silent XII/30. '

10015 VoV new home svc.freq.noted XII/25 from 1030 tune in /77545
//10095. Same day FS of Liberation R.was missing frem 10010 and
all their other regular channels at this time. VeV continues to

0, Indmnesian

be hrd here as of XII/30 - oxtended sked, noted at 1710 w/Viet-like

langugge.

10073 VoV noted at 1037 tune in XII/25 //7040//10040 et al.

10095 See 10015.

10120 VoV missing here XII1/25 and still silent as of XI1/30(sen NB38).

10225  Liberation Radio's HOME sve. hrd here XII/25 at 1130 //7416. This
channel barely audible that date. UTresumahly this 1s alsm the one
hrd at 1040 XII/30 up on 10235. , a .

11655 UnID in Viet or Viet-like language "amidst the rubble" until 0857
S/0ff XII/25 and again at 0345 XII/26. BSame format as one hrd »n
7460 and 9715, Schedule XITI/31 seemed to 0100-0200, 0400-0500 &
0900-0900 although this may net be cemplete.

12005 V.of FUNK back here XIL/30 after a few days silence.

(4dditional frequencies for V.of FUNK, last repnrted signing en at 0000,

are 9988//10800. The latter is. interestingly clnse ts VeV 10073v

c hanne l o CMS ) BT S RSP . _

SOVIET CENSORSHIP v e o According tm the Jan.l issue »f the
British magazine INDEX (published by Writers and Schnlars Intsrnatimrnal,
and detalling censorship in every part of the wnrrld) one nf the tepics
panned from Russian publicaticns is "Any reference tn the exlstence of
censorship or to the Jamming-of foresign radio breadcasts to Russia”.
(L'/NDON TELRGRAPH via Desmond Colling)

R.NORTHSEA INTERNATIONAL has written to the RECORD MIRRNR saying that
they are planning to build up a strong English.seruice, after Zurich took
over this part of the service again (from a Dutch consultant). They say
"These steps were taken as the past has shown that the mentalities of the
English and Dutch are simply teo different o get along". .

. o e . ' (via Celling) . ..

LA

. s




The INTERNATIONaL BROADCAST MEMO/February 1980
Adited by; C.MiStanbury II, KRR .#Lly Ridgeway, OntariQE”LOS 1NO

. S LANDESTINE/USSR/IRAN/AFGEANISTAN -~ Acc.to''an article in the XIT/28
" WASHINGTON POST By Stephen 8.Resenfeld, the U.5.governpernit' s primary
response to .inflamatory broadcasts from the clandesting Nationzal Voice
of Iran .(last reported:on 6025 kHz - CMS8) is tg incPeast XMSNs from VOa
and R.Liberty in 7' languages to USSR's Muslid po ulatiow. & NY TIMES |
article ‘by Bernard Gwertzman in the XII/31 TORGN%U:GLOEElé'MAIL,notes;'
"Although Moscow allowed .Iranian exiles ‘o broadcast anti shah prograas
from Bakn in Soviet hzertaijan, the. content %Was sharply ‘toned down
until late last year when anti shah demonstrations became threatening.
Theny, the Russians began supporting the ayatollah, apparently hoping
the United States would be evicted from Iran": - However, the article .
fails to mention :those now defunct but previocusly much more ‘extensive
and much more widely hrd Peyk e Iran XMSNs from R.Sofia. o .
Re.the Afghan: coup/Soviet invasion, the 1/1 WASHINGTON POST reporrad
as follows; "State Department spokesman Hodding Carter asserted ‘that .
radio broadcasts announcing Thursday' s coup were tape recorded in = '
advance by .the new Afghanistan president, Barbak Karmal, and transmitted
from southern arsas of the Soviet Union, rather than by Radic Kabul...
Informed sources noted....that american diplomats and U.S.monitering

services did not hear Karmal's announcement on Radio Kabul the day of
the coup. Instead, they said, Radio Kabul naintained normal o
broadcasting until 11 pm.on Thursday. Then, they said, the station
went off the air, after it came under military attack. Afterwards,
muslc was broadcast, they said. -Karmal‘s-annohncement,‘these sources
saldywas initially monitored on another radio frequency: ‘The station, .
they sald,.incorrectly identified itself as Radioc Kabul. Only later,
they said, were Karmal's statements® heard on Radio Kabul itself",

A story in. the I/2 WaSHINGTON POST places the fake R.Kabul at Termez,
Just .inside the Soviet border. This article notes; "UY.S.monitoring
services first noted the phantom station, with its 'ability to dominate
the Radio Kabul frequdncy, just bedore the Tar“ki-Amin shootout in
mid-September". The Oct,ADXN ‘contained a report, subsequently reprinted
in the Nov.LN/BRENDX, from Victor Goonetilleke that R.kabul was being
relayed from a Soviet site on 15280 and possibly 11900 kHz. Meanwhile |
a story in the XII/30 NY TIMES had 'placed ths fake R.Kabul at Tashkent.
Incidentally,; no SWBC XMIRs are listed ‘at Termez =~ which might suggest’
the use of & portable facility. The Soviets used portable broadcast -
XMTRs during their invasion of Czechoslovakia®. Lo o

ARGENBINA/GLANDESTINE RAE noted I/6 at SWNS HQ on 9690 kHz w/strong,
clear signals around 0035. ‘At that same time the RTTY like jamming
on 9615 kHz aimed at H.Noticias del Continente was vnusually strong.
Of course this could come from either argentina or Chile (see. . R
CLANDESTINE, BACKGROUND on IBM 2) e

ARGENTINA ANTARCTICA(?)  From the. Jan.LN/FRENDX; Xlhere secms 1o he ho
doubt in the Argentine -press that LRA36 is actually in Antarctica(gh)
army Commander 1in-Chief Lt.Gen.Roberts Eduardo Viola says its 7
establishment,there.represents~a:signifiéantuféafirnment'of‘bur
sovernty there: an excersize of ‘our legitimate national Tizghts to
the 4antarctic Continent (Clarin, Buenes Atres, X/21 via 4DXL) Viola -

~adds to his.dedicatory speech broadcast onthe station that the '
‘station forms a permanent link hetween: the Argentic antarctic and
the rest of our territory. It is n#omed for the Arch 'Angel Szint
Gabriel patron: saint of communication weapons, as a reafirmation of
the unbreakable Christian faith of our institution and thé mass of
~our people La Razon, X/20 via ADXL)'. A o




The INTRRNATIONAL BROALDCAST MIEMO/November 1960
Bdited by C.M.Stanpury IL, RR #l Rid eWay3 ON. LOo lNO

CANADA/USA : ' On @EX/EB RCI' s DX Dis cest host, Ian
McFarland, implied that U.5.shoftwave radar would cause little interferenceld
That MIGHT be true if we are talking about the kind of OTH radar that
resemibles AC hum. - But that is NOT true of the U.5. shortwave radar

system which 1s identical to tho Bu551an WOodppcker, '

CANADA o "- - Th@ followinb appeared on pSEe l of
CIRCA's IX/6 DX MONILOR -go.from Michael Lawrence; CJaM 660 will begin.

4-'B01nb in Sept with 10kw D & Skw N, and CKCV 670 in Ottawa (new stn) will

start tests MMs after 0200 (ELT - CMS) in Oct & Nov". On the surface,:
the IRCA report seems to represent an apparently premature, and Certainly
£ross, violation of the North iAmerican Regional Broadcasting Arreement
While checkinb our files on this matter, we found that the 19?7 White's
Radio Log in COMMUNICATIONS WORLD had an exceptionally complete listing of
Canadian troadcast stations. It lists CJAM at Windsor, Ontaric on 660 kHz
w/20 watts, and a 10 watt station, "CKCO", at Ottswa on 670 kHz. Tha
Ottawa XMIR is sn901fically listed as a carrier current station .and.
ﬁrpsumably CJAM is a similar tpr of Operation (probably at the Uhivnof
indsor) That the Ottawa carrier current station might change call .
letters 1s not surprising as CKCO is already assigned to a fully licensed
TV station at Kitchener, Ontario (ch.13) - althouzh CKCGV is alsoc -
assizned to a fully licensed &M station in Quebec (EX1280 kllz). In any
event, we can safely conclude that the Windsor carrisr current station
- will not be licensed to operate w/10 KW days and 5 KW nizhts in the near
future. Further, a check of IRCA's last membership list, and the .
additions thereto up.to and including the IX/6 DXM, shows that mo such
meniber as Michael Lawrence is listed. hpvmrtheless there is still a remote
possibility that this IRCA report indicates some . sort of guasi clandesiine
activities by persons connected with these two- carrier ourrent stations.

S 0MR NOTVB ON THW U.5.DX SCVNW - PBWSﬂNT S PA&E‘ . oo

The IX/15 BROADCASTING details Joseph M.Costello III‘ lans yo operate
a new 100 KW commercial SWBC station. If approved by the 'CC, XMTR site
will be at Tstelle, louisiana and will share studios with WENO FM st New
Orleans. - Costello also owns (all Louisizna) KKAY (aM) White Castle,
KSMI (FM) Donaldsonville, KXOR (FM) Thibodeaux, and WGIA (AM) New Orleans.
The BROADCASTING article notes; ...the only commercial shortwave staticn
now operating is WINB Red Lion, Pa., which is religious oriented.
Costello says his research indicates the only other. shortwave station to
have been operated commercially was WNYW (formerly WRUL) New York. But
1t received -public funds under a statute designed 'to promote a better
understanding of the United btatns in other countries' through radio and
other médans - of communications".: - ¥he article fails to mmntion thoge CIA
funds channeled. to WRUL throuth such antiCastro groups as the-Students
‘Revolutionary Directorate (DR?) Howsver. this new station will not -be
beamed to Latin America but rather to eastern and, central Canazda; Fngland,
western and central - suropey auu beandlnavia.  sue artlcle .concéludeSy”
"Costello, in his bid, is relying on the aid of two specialists well known
to the Washington communications community. - His lawyer 1s ashton K.
Hardy, former FCC.general counsel, who is. now in private practice in New
Orleans, and his technicail couussl is Georyge Jacobs, formpr director of
research and engineering at the Board for Interngtional Broadcasting".
. And before Jacobs joined R.Free FurOpa/B Libertyg he was head of VOA s

Freguency Division. _

Which brings us to- th@ ”lecendary bUﬂar Loaf Key.. A NY TIMJS-story

details a mysTerious fire which put Sugar Loaf's new 100 ¥W (Cont.IBM=-2)




CIDX MESSTNGER ' . IBM-z o Nov . 19E.0-

(U.5.8CENE Cont.) FM station, WYFK, off fthe air. WYFK had been
interfering with reception of channel & from Miami and had received
numerons threats. WYFK'js response was, in sffect, o suggest that
yiewers install & wave trap on their antennas (at their own expense -of
course) or. subscribe ta the local cable system. All of which raises
various DX ghosts. In the 1960's Sugar:Loaf was the site of & VOA relay
to Cuba. It replaced a station on Dry Tortugas which had been hastily
set up during the Cuban missile crisis. Ironically, our files contain a
lettar from %then) VOA' s George Jacobs in which he deliberately attempts
to . give the impression that there never was a station on Dry Tortugas:z...
he later admitted there was. Meanwhile WYFK is owned by S.3tratford Smith
who also owns WEWE (1600 kHz) Key Wast. During the early 1960's WKWE.
‘gired many hours of R.Cuba Libre programming. Oh yes, the fire occured
while channel 6 was showing the Dallas Cowboys-Washington Redskins |
football game. Just think what might have happened if the Miami Dolphins
had been playingh L o - . . .
While on the subject of VHEF DX, acc.to a IX/19 NY TIMES story the, FCC
has tentatively devided to add 140 new VHF TV- stations via the "drop in!
route = i.e.shorter distances between stations, directional antennas and
lower power than usual for new stations. This will certainly increase ..
interference problems for many American TV DXers. CinE i

e o ow

PROPAGATION NOTE . i few months ago Dr.Dallas S. .

Lankford called our . attention to the following statement in-UA&~50;(éh;
atlas of ionograms); . "In solar minimum years, I' heights in

the polar regleon descrease slowly with time finally reaching B helghtsy eg.
110 KM. Satellite ionograms confiirm (at least for the few tests madei
that there is no higher.T structure presént. The calue cf wordinary mode
_ F2 .critical frequencies also vary slowly-in time,; the thickness of the ..
layer is much greater than particle ® and decreases slowly as F heights
decrease. <This phenomenon is seen only in years of low solar activity".
This means for portions ofvirans Pclar paths, all signals regardless
of frequency would be propagated by the same layer, and any absorbtion .
would also take place in that layer. This is very close to the:
hypothetical model we suggested a few years aco for simultancous o
reception of very distant signals on 2 MEZ and the BCB = RXCEPT that the
F2 layer in effect becomes the. % layer. It has also becoms clear that..
any SIMPLE answer to the T region vs.F region questlon; as it.applies Lo
distant BCB reception, is contrary to the svidencs provided by ionosondes.
CANADA CKAP 580 kHz Kapuskasing, ON noted at 0207 X/17 advertising -
" Robert Barry's UFO program. 1s this the same Bob Barry that used to.
be on WINB? He was alsc interssted in flying saucers, hi. S
CUBA R.Moscow relay on 9600 noted at 0200 X/17 alternating noiss w/open
‘carrier. - Same conditionii found on 600 kHz, undoubtedly caused by
breakdown in satzlite link. ‘Similar occurances have probably. been.
responsible for the strange noises which have previously besn reported
on 600 kHz (SWHN3) L : : S
LANDESTIN®E On IX/21 tHB CBSEEK 1V program "60 Minutes' identified Pat .
. Robartson as one of the leading figures in-America's new religious
right = a conclusion which we came to back in the mid 1970 s. . .
Lobertson is of course the high priest of the Christian Broadcasting
Network which, as noted in the July $9, was involved in the original
Costa Rican 'scenario -that subsequently became R.Million and then, .. . -
‘mysteriously, H.Noticias del Continente. . S
PURLICATIONS ®LEMENTARY TLECTRONICS is becoming SCIENCE & ELECTRONICS.
. 8&F was a name previously used by the old RADIC-TV WAFERIMENTER
shortly hefore it merged w/BLEMENTARY FLECTRONICS. . _ .




The INTZENATIONAL BROADCAST MEMO/November 1981
Fdited by: C.M.Stanbury II, ER #1, Ridgeway, Ontario LOS 1NO

A LETTER TO THE FCC from Bruce Quinn of Jolly Roger Rzdio.

"By this time you should have received the fine money which is to close
the case of JOLLY ROGER RADIO, FCC filke 81-R-B, 81-CG-8, and 3153301-003.
Due to the fact that I had to go to a great deal of trouble to borrow that
#250, I feel that I should tell my side of this story toeo".

"Seven and one half years ago, I took a test for an FCC license. 1 had
hoped that the license would help gel me the job in radio I wanted. But,
not I wasn't given the licensed I deserved, even though, I had passed

the test. The ¥CC alleged that because my eyesight was bad, L should have
~ a restrictive blind endorsement. That stinking restrictive stamp caused
me to lose two jobs, and kept me from getting many others. Sometimes, 1L
feel that the FCC owes me $70,000 for 7 years down the john, because of
an unfair dlscrlmltory endorsement!. '

"Radio in this country is in bad shape' When one station comes up with
something that gains an audience, what happens° Well, other stations jump
on the bandwagon. One station makes good in Indianapolis with the Bible,
suddenly half the stations in town are Dreaohing to us. FM rockers try
to trick us into listening by offering Cheap prizes and glmmlcksn No
station dares be different! You‘ve got to go to a format that is making
it already on another station" o

"JOLLY ROGER RADIO was different' We played music from all over the
world. We offered air time to our listeners. We did not break The law
just for fun. I assure you that if JOLLY ROGER ERADIO could have been
legit it would have been"

"The radio waves belong to the publicy, I was once told. But, the truth
is the alr waves belong to those who can come up with one million dollars.
How many of us is that? If it wasn't for all the red tapes, or if we
allowed low power stations, as some other countries do, the cost would
come way down. How about Italy and Ireland? They recently opened the
alrwaves up to c-Veryoneu Truet There would be some noisex Buty there
is a lbt of noise nowt &t least it would be interesting!®

"JOLLY ROGER RADIO WILL RETURN.L.YY The ideas and ideals we stood for
are not dead\ We have formed a corporation known as Jolly Roger Radio
Group Inc. We have hired a consultant, and we are working towards
bringing a new AM station teo this area'. -

”Dear FCC, I know it 1s your game't You maKe the rules and you hold the
cardst The w1nner nesdn't be good. And, hls cause isn't always just. If
Jolly Roger Radio scores an FCC license, it's not because our programming
is good., It will be because we raised the money"”

American Radio needs a change' That fine isn't righti'".

RADIO MARTI - From the IX/2% WASHINGTON POST;
"The Reagan Administration, accusing President Fidel Castro's communist
governmentof lying to the people for 20 years, yesterday announced plans
for a U.S.sponsored radio station that will broadcast to Cuba in Spanish
and tell the truth to the Cuban. people'. At a White House background
briefing, senior administration officials said the station will be called
Radio Marti in honor of Jose Marti, the father of Cuban independence, and
will be similar in its operation tof Radio Free Murope and Radio Liberty,
which have:broadcast respectively to communist eastern ®urope and the
Soviet Union for more than 30 years. The off1c1als said Congress will be
asked to appropriate 10 million to fund the radio's operation and current
plans call for broadcasting to begin from a still undetermlned locatlon
in January....In an announcement prior to yesterday's briefing, Reagan's
national security affairs advisor, Richard V.&illen,.charged that the Cuban
%Cont IBM-2)




©IDX MESSENGER IBM-2 Noy.1981

(EADIO MARTI Cent.) goveenment had kept the Cuban pemple ignorant af its
international subversion agtivities 'through its control of the media'.
'The adminlstration has decided to break the Cuban government's contrel of
information to Cuba' Allen said, 'The radic service will tell the truth to
the Cuban pecple about their government's domestic mismanagement and
international terrorism In this hemisphiere and elsewhere'......In
~describing the radio's aims and activities, the official made elear it will
g0 beyond the kind of broadcasting engaged in by the Voice of America
which attempts, in a variety of languages, to provide straightforward
international news and a plcture of llfe in Americs....Operation of the

. radio will be directed by a non-profit corporaticn similar to that
operating Radio Liberty and Radio Frees Turcpe. These twe broadcasting
activities were placed under that kind of contrel by Congress about 10
years ago after 1t became publicly known that most of their funding was
supplied covertly by the Central Intelligence Agency. The officials said
Congress will, be asked for similar legislation to establish the proposed
new 3XEXLEN radio, which will operate on AM frequency. They acknowledged
Cubans now already pick up many U.S.stations broadcasting from southern
Florida, but said these broadcasts dealt mainly with U.S.affairs rather
than ccnditions and events in Cuba®. _

Acc.to a brief account in the IX/24 GLOB® & MAIL, that "up to" $10
million was merely for the first year of Radio Marti's operation but acc.
to a IX/30 BROADCASTING report - "The officials said the station....would
cperate under a normal FCC license, but they could nof identify the
frequency to be useds; or the power, or the location, or even whether thay
would use one or two transmitters. Indicstions are, however, that Radio
Martli will start small - a virtual necessity since the commission that
will plan and organize its operation is not scheduled to submit its
recommendations and final report until Oct.l, 1982. ons of the senior
officlals sald Radio Marti might initially buy time on existing stations".

The BROADCASTING article also notes - "Announcement of the administat-
-ion's plans for Eadio Martl caused some uneasiness among U.S.officials
preparing for the six-week conlerencs of American hemisphere nations on
AM broadcasting, tc begin in Rio de Janeiroc on Nov.9. A4 major causs of
concern+has been Cuban plans for 180 new stations, many of very high poawer.
J.5.0fficials have been hopeful they could pursuade the Cubans to modify
thelr plans in a manner that would ensure the island of service without
without causing serious interference to U.S.stations. . The administat-
-ion was aware of thesd. problems. but appears tc have concluded there would
be no point in letting consideration of them alter its plans for Radio
Marti. One of the officials who briefed reporters noted that the Cubans
in 1977 announced plans for two 500 KW transmitters, whose operation would
violate an agreement with the U.3. T'"We are not at all certain whet will
inf lyence the Cuban government's attatude' tthe official said. I t could
use Radic Marti 'as a scapegoat' to explain its position. 'We note only
that a time when we were trying very much to improve relations with Cuba,
in 1977, it announced plans for the two large stations'.

However just cne year earlier, in 1976, Radic Million had tested with
a megawatt.

CLANDESTINE/PUBLICATIONS The October 59 details clgndestine broadcasts
of ancient Hitler speeches currently showing up on the Citizens Band
in the San Diegc area. Our column in that same issue compares the
impending North American BCB chaos to similar conditions in the 1930's
with emphasis on pro-Nazi szctivities in Mexico. Incidentally, that
definitely was our last column fcor S59.




The INTERNATIOMNAL BROADCAST MEMO / March 1885
Edited by: C.M. Stanbury II, RR # 1, Ridgeway, ON L0S 1NO

USA Neil Wolfish of Toronto advisas that the Spanish language daytime station on
1580 is "absolutely and definately” WYTO Hammonton NJ rather than WDYL Hamilton County,
Florida as we had tentatively identified it. Wolfish reports a postive WYTO id at
“October 2, 1683 (19847 - CHMS) at 6:30 pm ". He also advises that the nearest station in
Florida on 1580 to Hamiiton County is WENO Gadsden County with a religious and C&W ]
format. We wonder whether WYTO will ke able Lo claim Cuban interference and thus
qualify for FCC compensation.

FROM CMS- By the time you read this we will have published the
last issue of SHORT WAVE NEWSLETTER which thus means the suspension of Short Wave News
Service including our INTERMATIONAL BROADCAST MEMO feature here in CIDX MESSENGER. We
do plan ko continue DXing and most certainly plan to continue writing professionally
about communications and the media. However we have come to the conclusion that neither
SWNS or most DX clubs continue to serve any useful purpose, Let me list soms of the -
reasons for my conclusion;

1. Most SWBC programs and publications are, as they have always been, bursaucratically
dull - despite psuedo intellectual attempts Lo make them seem otherwise. There were and
are exceptions: "Liberty”, a few of the pirates, some articles in THE S5W GUIDE. But,
except for thhose posing as “cultural”, who in this age of computers and satellite
dishes could possibly be interested in the programs of RMoscow, R, Canada
International, BBC, R.Habana Cuba or VOA,

2. Although we believe the BCB is dying because of interferencs (ameong other factors),
still the most interesting DX is avallable on MW. There is the Reagan Administration’s
-R.Marti (WQBA, WCHQ et al' scam. That may be tha biggest international broadcast story
since R.Swan/Americas. And there are those new stations above 1600 khz such as the
quasi—clandestine KPS941. Incidentally, according to & story in the XIO/16 NY Times
{sant along by Ruth Hesch), KPS941 did have a license.af sorts but were misusing it.
Even though this one is currently off the air, MW has become far more interesting than
anythi.ng to be found on SW.

. There are still DX Clubs, such as IRCA and C]D)(C which continue to provide important
"llve" abservations cn communications and, more specifically, the broadcast media. But
even the best of today’s DX clubs, if they are to survive - if DX itself is to survive -
must come up with new approaches. We really don‘t feel that SWNS, at least in its
present. form, is cuntrihuung to that process.

OLD TIME RADIO UPDATE This column mentioned last that the Dec. POPULAR
COMMUNICATIONS contained an article by its editor Tom Kneitel on the late Dave Thomas'
WUMS - possibly America’s first pirate station - and the way in which ELECTRONICS
OIUSTRATED loussd up our article on WUMS. But we should have also noted that Kneitel,
who later editsed S8 had a very close professional relationship w/El's chief editor.
Meanwhile December’s SW GUIDE also contained an article, by John Santosucsso, about
WUMS. Santosuasso, an associate professor aof Palitical Science at Florida Southern
College, was intricately involved w/PopComm’'s predecessar, S5, His WUMS articles

contains various factual errors: aside from saying Thomas received a "handsame sum” as a-
result of his legal actiona against EI (Thomas settled out of court for a mers $1500
which may have been enough Lo cover his legal expenses), Santosucsso also claims that:
the last WUMS QSL was issued in 1948 while in fact we received one during the late
1950°s.

Further notes from SWNS Final Bulletin Feb 5, 1985:

Ref. his article in THE SW GUIDE on WUMS, John Santosucsso acknowledges that his
information on QSL's was not correct and plans to revrite this part of the stations
history. Santosuoseo also adds the following comments; "As for my use of the term
‘handome sum’ it was a direct quote from a conversation I had with Thomas. That is the
reasan | used quotation marks. - He never volunteered the amount, and I never asked, as 1
figured that was his own personal business. We are dealing with a subjective matter
here. It was obvious to me that Thomas was quite pleased with this settiement and the
amount. Others may see it in a different light, as you obviously do and have every. right
to do, but I really do not feel at this point I committed a "factual error....
Finally, i would have to take issue with your statement that I was “intricately

involved" with 59. The extent of my involement was Lo write approximately 8 columns for
Kneitel. When payment was extremely slow, and my requests for an explanation were
ignored, I decded to terminate the arrangement. Since you wrote for 59 longer than I
did (I hope with payments received more promptly) (we sued — CMS), I would conclude

your involement with the magazine and Kneitel was deeper then mine..P.S. I bought,

read and thoroughly enjoyed Anti-Matter. When are you guing to do something like that
again? You should!"

s




